"פסיכותרפיה - אומנות ההשתהות באי-ידיעה"

פסיכותרפיה – אומנות ההשתהות באי-ידיעה

חיי הנפש שלנו מציבים בפנינו לעתים קרובות אתגרים ומצוקות המבקשים מענה ופתרון. חידתיות, המבקשת פיענוח. מבוכות שעלינו להתיר, חרדות שברצוננו להרגיע, לבטים שאינם מרפים. כל אלה ממלאים אותנו בתשוקה עזה לדעת משהו אודות עצמנו. למצוא מענה, ולהציע הסבר וארגון מחודש של נתוני חיינו, שמתוכם יופיע מבנה ויינתן פשר לכל מה שאינו מובן, וייפתחו בפנינו אפשרויות ודרכים חדשות.

תיאור זה מקבל משמעות מועצמת כאשר הוא מגיע לקליניקה, או למעשה מונח על סיפו של החדר, מגלם את הצרכים הגלויים ואת הכמיהות הכמוסות של האדם הפונה לטיפול. שם, בכניסה לחדר, מונחת גם הציפיה שהמטפל – הפסיכותרפיסט - מכח מומחיותו יכול להתיר את הסבך, ולספק את אותו מענה שאנו מתקשים לייצר בעצמנו. על מה נסמכת ציפיה זו? מה היא מומחיותו של הפסיכותרפיסט? האם עיקרה של מומחיות זו היא מתן תשובות? הצעת פתרונות מקצועיים? ובכלל, מה הפסיכותרפיסט יודע? ובאיזה אופן ידיעותיו רלבנטיות לחייו של המטופל?

התקוה ש'מישהו יודע', היא דבר יקר ומפתה לאחוז בו, כשהחיים מטלטלים אותנו. חלק גדול ממה שהספרות המקצועית מציעה לנו הוא המשגה בהירה ותיאוריות, שמעמיקות את ההתבוננות שלנו בחידתיות האנושית, ומספקות לנו כלים להתמודד עם מה שבמובנים רבים אי-אפשר להתמודד איתו...

בנקודה זו אני רוצה להציע, שמרכיב מהותי בפסיכותרפיה נוגע דווקא לאי-ידיעה. הכוונה אינה רק למה שעדיין איננו ידוע, אלא לאי-ידיעה כחוויה מכוננת. לאותו מרחב פנימי שאינו ניתן לידיעה במובנה הפשוט.

בשנת הלימודים הקרובה אקיים עשרה ימי לימוד שיוקדשו ל" פסיכותרפיה כאומנות ההשתהות באי-ידיעה", ויתחלקו לשלושה חלקים:

החלק העיוני ינוע בין ההתבוננות בידיעה ובאי-ידיעה במקורות מההגות הסינית הטאואיסטית, (בעיקר לאו טזה וצ'ואנג טזה), לקריאה בטקסטים מהספרות הפסיכואנליטית הנוגעים באיזורי הלא-מודע שאינם ניתנים לדיבור ופירוש. ( באלינט, וויניקוט ליטל ועוד). נקדיש זמן להתבוננות בכאוטיות כמרחב פוטנציאלי (אישי ועל-אישי), ובאופן שאי-ההיענות שלו לתבניות מארגנות, תורמת לשימור התנועה, השינוי והטראנספורמטיביות.

חלק שני של הלימוד יוקדש לתרגול צ'י גונג במסורת הז'יננג צ'י גונג, שמטרתו טיפוח החיוניות ותמיכה ביכולת להשתהות באי-ידיעה. נתמקד בבניית שדה הצ'י ובלימוד השלב הראשון: "להרים את הצ'י למעלה, ולהזרים אותו כלפי מטה".

בחלק השלישי תהיה קבוצת הדרכה, בה נשוב ונתבונן במטפל כזה שנע בין ידיעה לאי-ידיעה.